W co zainwestować na początku swojej działalności doradczej?

Kiedy stoisz u progu założenia własnej firmy zaczynasz zdawać sobie sprawę z tego, że wiele rzeczy trzeba ogarnąć, by to wszystko jakoś sprawnie funkcjonowało. W morzu możliwości czasem trudno się odnaleźć, dlatego postanowiłam Ci pomóc. Poniżej przedstawiam to w co sama zainwestowałam – zarówno czas jak i pieniądze.

DOMENA I HOSTING

Straszono mnie, że przedłużenie domeny jest drogie i jeśli mam ich kilka, to w skali roku stają się sporym wydatkiem. Postanowiłam podejść do tematu inaczej – rozpisałam swoje projekty, podliczyłam ile potrzebuję domen i rozłożyłam ich kupno na kilka miesięcy. Dzięki temu nie musiałam wszystkiego płacić w jednym czasie. Takie „rozłożenie na raty” znacznie odciążyło mnie finansowo. Osobiście skorzystałam z serwisu ovh.pl (koszt zakupu domeny to jakieś 12 zł brutto przy pierwszym zakupie, przedłużenie kosztuje 50 zł brutto – obie ceny obowiązują przez rok). Na początku wszystkie strony stanęły na prywatnych serwerach moich przyjaciół informatyków. Ostatnio jednak przeniosłam cały dobytek na swój, który obsługuje zenbox. Płacę za niego 45 zł brutto za kwartał.

DOBRY SZABLON I OPIEKA INFORMATYKA

Znalezienie odpowiedniego szablonu i informatyka zajęło mi najwięcej czasu. Przy tym pierwszym poległam całkowicie, ponieważ wydałam 300 zł brutto za coś, co potem mój kolega poprawiał i udoskonalał przez długi czas. Skórka na którą się zdecydowałam nie posiadała wszystkich potrzebnych mi funkcji. Trzeba było je dopisać. Jak się pewnie domyślasz zajęło to mnóstwo czasu. Jeśli nie chcesz popełnić mojego błędu przejrzyj naprawdę sporo szablonów. Przeklikaj wszystkie elementy, sprawdź czy dasz radę wprowadzić w wybraną opcję odpowiednie zmiany.  I jeszcze jedno – porozmawiaj z informatykiem na temat tego co planujesz. Jest bardziej niż pewne, że to co dla Ciebie jest prostym kliknięciem, dla niego będzie oznaczać wyjęty dzień z życia. Porozmawiaj z nim o kosztach, szukaj rozwiązań. Ja na swojej drodze spotkałam 7 informatyków, którzy wspierali mnie w większym lub mniejszym stopniu przez ostatnie 4 lata. Za drobnymi opłatami. Dlaczego? Bo chcieli nauczyć się wordpressa, poeksperymentować z jakimiś rozwiązaniami lub zwyczajnie zdecydowali się mi pomóc.

Z tego miejsca chciałabym im wszystkim podziękować <3 Jesteście KOCHANI <3 Dla Ciebie mam też trzy rady. Jeśli chcesz sprawnie współpracować z informatykami:

  • Pisz jasno o co Ci chodzi. Najlepiej przygotuj projekt. Ja robiłam screeny poszczególnych fragmentów szablonu, w paintcie dopisywałam komentarze. Potem te grafiki wrzucałam do worda i dzieliłam je na sekcje. Dzięki temu powstała dość jasna makieta tego, co chciałam osiągnąć.
  • Doceniaj, pytaj, świętuj sukcesy. Kiedy mój informatyk zrobił jakiś ważny element, który wymagał sporej pracy, starałam się to jakoś mu wynagrodzić. A to zabierałam na fajny obiad, kupiłam lego, zasponsorowałam wyjście do kina z jego dziewczyną. Starałam się pokazać jak tylko mogłam, że jestem wdzięczna za poświęcony czas.
  • Polecaj dalej, jeśli im na tym zależy. Pozwól być też „poligonem”, zwłaszcza wtedy kiedy chcą nauczyć się jakiegoś rozwiązania. Daj im też czas. Zobaczysz, że cierpliwość zaprocentuje. Bo dobry informatyk nie jest potrzebny tylko na czas stworzenia strony.

Jeśli masz spory budżet możesz oczywiście wymagać więcej i rozpocząć współpracę z kimś, kto ogarnie Ci wszystko od razu ale nawet wtedy warto dbać o relacje. Z rozwiązań informatycznych zadbaj o dobrą stronę firmową, blog, newsletter i landing page reklamujący Twój sztandarowy produkt.

PAKIET GRAFIK

W internecie dostępnych jest wiele programów do tworzenia grafik, jednak otwierając wiele projektów wiem, że warto na początku zainwestować w pewien pakiet, który znacznie ułatwia dalszą pracę. Co powinno się w nim znaleźć?

  • Logo (na białym tle, na czarnym tle, transparentne)
  • Zdjęcie w tle na facebooka
  • Infografika wyjaśniająca to co robisz
  • Grafika na banery reklamowe
  • Projekt wizytówki (gotowy do wydruku)
  • Projekt ulotki (gotowy do wydruku)
  • Vouchery podarunkowe (gotowe do wydruku)
  • Projekt rollupa (gotowy do wydruku)

Z resztą innych rzeczy poradzisz sobie sam używając kreatorów. Pamiętaj by wybrać odpowiednie kolory oraz nazwę, która będzie „rosnąć” razem z Tobą. Wszystko musi być ładne i spójne oraz powinno pozwolić Ci się rozwijać.

PAKIET FOTOGRAFII/ APARAT

Profesjonalnie zrobione zdjęcia będą Ci bardzo potrzebne jeśli poważnie bierzesz się za prowadzenie biznesu. W dobie prawdziwego boom na markę osobistą i budowanie odpowiedniego wizerunku, każdy projekt posiada swoich bliższych lub dalszych reprezentantów. Dobrze zrobiona fotografia może więc się przydać wtedy gdy:

  • Piszesz artykuł (portale, gazeta)
  • Udzielasz wywiadu
  • Jakaś organizacja chce dodać Cię do zakładki „zespół”
  • Prowadzisz warsztaty, prelekcje, zajęcia, cokolwiek co wymaga stania na scenie
  • Budujesz swój branding na portalach (Linkedin, Goldenline)
  • Wysyłasz swoje CV lub ofertę handlową
  • Tworzysz grafikę na swoje strony internetowe

Klienci bardzo często zwracają uwagę na to czy fotki są przyjazne i zachęcają do kontaktu. Dobre zdjęcie skutecznie buduje pozytywne pierwsze wrażenie, łamie też niepotrzebny dystans, dlatego warto zainwestować nawet w najmniejszy pakiet (ok 5-6 różnych fotografii). Miej w swoim portfolio zarówno portrety jak i zdjęcia tematyczne, dostosowane do Twojej branży.

W późniejszym czasie warto zainwestować w aparat (ja swój kupiłam na raty), który umożliwi robienie dobrych zdjęć. Możesz je później wrzucić na blog, stronę. Posiadanie aparatu umożliwi Ci nakręcenie filmu lub podcastu. Pomoże też w stworzeniu ciekawych relacji z wydarzeń branżowych.

KSIĄŻKI, WEBINARY, KURSY

Bardzo ostrożnie dobieram źródła, z których czerpię wiedzę. Zbyt wiele jest na rynku wydmuszek, które są przepełnione bezsensownymi frazesami i pustymi wskazówkami. Ja lubię konkret. Inwestuję więc czas i pieniądze w konkretne dziedziny, pozwalające rozwijać kluczowe według mnie kompetencje:

  • Sprzedaż
  • Zarządzanie zespołem
  • Zarządzanie projektami
  • Marketing i PR
  • Znajomość zagadnień prawno – księgowych

Do tego dochodzą oczywiście szkolenia z mojej branży, bo tego nigdy za wiele. Jeśli chodzę na konferencję to takie, gdzie wiem, że otrzymam konkretną wiedzę oraz będzie moderowany networking zapewniający mi dotarcie do wielu osób w sposób zorganizowany.

KSIĘGOWA, PRAWNIK

Według mnie warto zainwestować w konsultację z prawnikiem, który przygotuje bądź sprawdzi:

  • Regulamin Twojego sklepu
  • Politykę prywatności
  • Formalności związane z newsletterem
  • Wniosek do GIODO
  • Umowę o dzieło/ zlecenie

Dzięki temu będziesz mieć spokojną głowę, a wszystkie działania poprowadzisz zgodnie z prawem. Księgowa pomoże Ci ogarnąć faktury, płatności, ewentualne dotacje i wpływy. Pamiętaj o tym, dokonując wyboru – niech będzie cierpliwą, skrupulatną i konkretną osobą. Porządek w papierach musi być. Do wystawiania faktur polecam stronę ifirma.pl – możesz skorzystać z niej za darmo.

ABONAMENT NA TELEFON

Na początku swojej działalności nie zwracałam uwagi na ilość prowadzonych rozmów telefonicznych. Co jakiś czas doładowywałam swój telefon (korzystałam z oferty mix), nie podliczając tego za bardzo. W końcu coś mnie tknęło i to sprawdziłam – wydawałam ok 300 zł brutto. Przyznasz, że całkiem sporo, prawda? Poszłam więc po rozum do głowy i zmieniłam umowę na dużo korzystniejszą. Dziś płacę ok 150 zł brutto za internet mobilny oraz nielimitowane połączenia do wszystkich sieci. Ułatwia mi to pracę oraz nie naraża na niepotrzebne koszty.

To tyle. Wiem, że może wydawać się to wszystko trudne ale warto przemyśleć każdy wydatek dwa razy zanim się go podejmiesz. Ja niestety tego nie zrobiłam, dlatego straciłam wiele, zanim wszystko ogarnęłam.  Mam nadzieję, że Tobie będzie łatwiej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *